2.21.2010

Rammstein live i Malmö

"Feuer frei!" -så kan man lättast beskriva Rammstein i malmö i tisdags. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att skriva förrän nu. De direkta intrycken var magnifika: Eld, flammor, scenshow med "Metropolis"-liknande bakgrund. Fritz Lang skulle varit nöjd. Det tyska, germanska, stod i centrum och visst blir Laibach i underläge inför en sådan här möjlighet att göra påkostade shower. Till de första tonerna från nya skivan hugger sig två av musikerna likt kolgruvearbetare sig genom ridån, som torde vara gjord av papp eller trä. Som om det inte är nog som intro svetsar sig sångaren ut efter en liten stund genom någon slags metallport. Genom mörkret lyser det sedan i sångarens mun iklädd ett slaktarförkläde som också SDS uppmärksammade. Jag hade tur som kunde stå långt fram, nästan bara fyra rader framför mig och kände sedan lukten av eld, bränt fyrverkeri och nästan svett. I någon låt kände jag hur mina fötter inte längre stod kvar på marken utan att jag lyfte av massan ett par cm upp i luften. "Du hast" spelades, "Ich will" likaså och som extranummer spelades "Engel". Visst hade de med ngt sexistiskt, en sprutande jättefallos som sprutade ut diskmaskinslödder över publiken tillsammans med röd konfetti (vad var det för genusteori?) SDS nämnde Freud som grundteoretiker, men innan konserten tyckte jag det var synd att jag inte läst in mig mer på Foucaults diskursanalys. Här var fullt av saker att ta hänsyn till: Makt, vem har ordet och en berättelse bakåt och genus. Framför allt den "Metropolis"-liknande känslan som förstärktes av att ett bortre bakgrundsskynke avslöjades efter ett tag in i konserten. Mycket taktfast eld som sagt, och en stackars synthspelare med pilotmössa som torterades av eld och fick bögiga glitterbyxor. Vad är det för kommentar till Marc Almond t ex? Det var en kul konsert! Inget som kanske har ett större omtumlande effekt eftersom man ändå kan tycka att det var lite ytligt, men det var roligt och medryckande. "Engel" med metallvingar på sångaren där det sprutade ut eld ur vingarna var mycket effektfull.
(Även på "synthblogg")

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

lasa hela bloggen, ganska bra

3/19/2010 10:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home